AYNI ŞEYLERİ YAPARAK FARKLI SONUÇLAR BEKLEYEMEZSİNİZ….

 

Hayatımızın her döneminde bizi başkalarının önüne geçirebilecek sınavlarla karşılaşırız. Bu sınavlar teog’tur, lgs’dir , lys’dir, kpss’dir… Ama nedense çoğumuz istediğimiz başarıyı elde edemeyiz. Bu hafta biraz bu durumun üzerinde konuşmak istiyorum.

  • Ne istediğimizi tam anlamıyla bilmiyoruz. Yani hedefimiz net değil. Hiçbir ölçülebilirliği yok. Teog öğrencisi için sorduğunuzda ‘işte bir yerler tutsun’ ama nereler?’işte Anadolu lisesi olur. Peki kaç yanlış yapıyorsun 16-18 .Peki nasıl olacak bu iş. Bilmiyorum. Eğer hedefiniz ölçülebilir değilse sadece, ‘heves’ olarak kalır. Hedefinizi kafanızda netleştirin. Aynı durum üniversiteye girecek öğrenciler için de geçerli. Öğrenci ne istediğini bilmediği için  motive olamıyor.

En son görüştüğüm üniversite sınavına hazırlanan bir öğrenciye ‘nereyi istiyorsun ?’ dedim. Aldığım cevap beni çok mutlu etti. Ankara Üniversitesi Psikoloji bölümü. Şaşırdım yani Ankara’da herhangibir üniversite ? yoksa bildiğin Ankara Üniversitesi mi diye sordum .Evet Ankara Üniversitesi dedi. Bilgi seviyesi, kapasite düzeyi aynı olan iki kişi düşünelim . Biri bu şekilde hedef belirlesin diğeri ise her hangibir Ankara’daki üniversite desin. Kazanan hedefini spesifik olarak ortaya koyan olacaktır. Zaten böyle bir test bir üniversitede yapılıyor. Anket düzenleniyor.” Üniversiteyi bitirdikten sonra ne yapmayı düşünüyorsunuz?” diye. Anket tamamlandıktan sonra rafa kaldırılıyor ve 10 sene sonra anketler raftan indiriliyor. Ankete katılan öğrenciler araştırılmaya başlanıyor ve ortaya şöyle bir istatistik çıkıyor:

Ne yapmak istediğini,  birimine kadar anlatan yerini konumunu belirten öğrenciler , yorumu muallakta bırakan , yani ne yapmak istediği çok da net olmayan kişilere oranla hedeflerine daha çok yaklaştıkları görülüyor. Bu da ne yapmak istediğimizi kafamızda netleştirmemiz adına güzel bir örnek diye düşünüyorum.

  • Öğrencilerime şu soruları soruyorum : Hedefine ulaşmayı ne kadar istiyorsun. Bana 10 üzerinden bir puan verir misin?

Genelde 10 üzerinden 10 ya da 9 oluyor. Buraya kadar sorun yok. Peki” hedefine ulaşmak için bu zamana kadar gösterdiğin çabaya 10 üzerinden bir puan verir misin?”deyince ; genelde 10 üzerinden 4,5,6 oluyor. Yani buradan ne anlıyoruz? Öğrenci sadece”heves”ediyor.

 

Peki; “ hedefine ulaşacağına olan inancına bir puan verir misin?“ dediğimde; 10 üzerinden 5,6 oluyor. Neden çünkü çalışmıyor ki. Gereken çaba yok ki. Ne bekleyebilirsiniz kendinizden . Bunun yanında geçmişimizdeki yaşantılarımız sonucunda oluşan bizi sınırlandıran inançlarımız var. Bizi bir adım öteye götürmeyen inançlarımız. Bunlar bazen babamızın söylemleri , bazen okulda öğretmenimizin bazen de arkadaşlarımızın . Nedir ? ‘senden adam olmaz’, ‘o kadar kişi sınava giriyor. Onların içinden sen mi sıyrılıp kazanacaksın!’ gibi bizi yaralayan sözler…Eğer aklınıza sürekli bu deneyimleriniz geliyor ve sizi engelliyorsa kendi kendinize o sözlerin ne kadar anlamsız ve boş sözler olduğunu düşünün ve sizi sürekli engellediğini. Sadece bundan sonra aynı şeyleri yapmayacaksınız artık aynı şeyleri yaparak farklı sonuç beklemenin ne kadar yanlış olduğunu biliyorsunuz.  Kendinize inanın ve çaba gösterin, ve dua edin…

  • Her gün… kazandığınız o günü düşünün. Orada tam da olmak istediğiniz yerdesiniz. Hedeflediğiniz lise, üniversite, devlet dairesi… Onun önündesiniz. Orada gördüklerinizi görüp işittiklerinizi işitip , hissettiklerinizi hissedebilirsiniz. … Etrafınızdaki insanların size söylediği cümleleri duyabilirsiniz ve kendi kendinize söylediklerinizi…. Ve o oluşan duyguyu tüm vücudunuzda hissedersiniz….

Bu çalışmayı yaptığınızda amacınıza ulaşmak için çok daha gayretli olacağınıza eminim.

 

  • Esas hedefinizi belirlediğinizde ona ulaşmak için kısa vadeli küçük hedefler belirlemelisiniz. Mesela 1 haftalık hedefler….

Hedefim 1 hafta içinde matematikte rasyonel sayılara çalışıp test yapmak . Sonucu değerlendirmek. Keza diğer dersler için de aynı çalışmalar yapılır. 1 hafta sonunda değerlendirilir.

Özellikle dikkat dağınıklı ve hiperaktivite var ise bu kısa vadeli çalışma çok işe yarayacaktır. Çünkü dikkat dağınıklığı yaşayan öğrenciler çalışmalarını sıraya koyamıyorlar. Yapamadıkça da içlerine kapanıyorlar. O yüzden hedefi canlı tutabilmek için muhakkak kısa vadeli hedefler belirlemeliyiz….

Son olarak Allah(c.c) boş duranı sevmez. Hayatta her ne yapıyorsanız Allah’ın rızasını gözetmek dahilinde yapın . Amacınız bu kısa dünyada ‘O’na iyi bir kul olabilmek’  olsun.O zaman içinizdeki zamansız öfke, hiddet, hırs ve bunların oluşturduğu kötü duygu sizi terk eder, ve tarif edemeyeceğiniz huzur ve mutluluk sizi sarar.

DUA İLE…..

DİLEK ALBAYRAK

SOSYOLOG AİLE DANIŞMANI

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.